Rysk propaganda i Åbo

13.11.2016 kl. 18:38

Konst, religion och makt är tätt sammanvävda genom historien och hur konsten påverkats av religion eller religionsmotstånd utforskas i utställningen Konst, religion och makt på Wäinö Aaltonens museum.

Bild från WAMs hemsida

Utställningen är sammansatt av verk från Religionshistoriska museet i S:t Petersburg och består av en blandning av religiös konst från olika världsreligioner samt propagandaaffischer från sovjettiden. Via utställningen, som jag tror det är meningen att man skall gå runt i en specifik ordning – vilket jag naturligtvis inte gjorde, får man som besökare en historik över religionshistoria i Ryssland och hur den förändrats från 1600-talet till nutid.

Det som först fångar min uppmärksamhet är propagandaaffischerna från sovjettiden, som med sina kitschiga färger lätt skulle kunna hänga på den vanliga hipsterns vägg, och vars historiska innebörd känns lättare att omfamna än mycket av den övriga konsten. På de interaktiva skärmarna som finns utströdda genom hela utställningen berättas det att det finns en uppsjö av religionsfientliga planscher kvar eftersom de på grund av att de var billiga att tillverka, lätta att sprida och effektiva skapades i mängder. I samma utställningsrum finns ett flertal karikatyrer föreställande en korrupt kyrka vars enda riktiga kall framställs vara att sno befolkningen på pengar från alla håll. Den här delen av utställningen sticker ut eftersom det är den enda delen som är uppenbart religionsfientlig, där de övriga utställningssalarna är fyllda med religiösa föremål för kristna, muslimer, hinduer, buddhister och judar.

Ett annat konstverk som jag fastnar för är de judiska konstverken som föreställer gammaltestamentliga händelser men istället för penseldrag är varje linje en bit av en helig text, vilket ger bilden en högre dimension. Kombinationen av att använda helig text som medel för att förmedla en viktigt religiös händelse blir ett slående och fascinerande resultat.

De gigantiska tygen med målade hinduiska gudar är et virrvarr av färger, mönster och symbolik som undgår mig som västerländsk betraktare. Mycket av den konst som presenteras i den här utställningen är väldigt detaljrik och innehåller förmodligen mer symbolik än jag kan tolka in i den, eller ens läsa mig till på deras informationstavlor.

Jag tycker om utställningen, även om lokalen är så ogästvänligt som det bara blir. Jag noterar också att de olika utställningsrummen är byggda i flera våningar eller etapper men saknar hiss annat än till den första. Vilket gör Wäinö Aaltonens museum så gott som oframkomligt ifall man har ett rörelsehinder. Vilket är synd eftersom museet i övrigt erbjuder en mycket givande utställning som både är estetiskt tilltalande och informativ. Utställningen gör också det som åtminstone jag tycker att en välkomponerad utställning skall göra; den väcker tankar och ger trådar att spinna vidare på. Utrymmena är tysta och svala och lämpar sig väl för att ägna sig åt den eftertanke som behövs för att utställningen Konst, religion, makts budskap skall sjunka in.

 

Rebecca
Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 1 med bokstäver:

Kulturvis = kultur·vis + kul·turvis. Kollektiv blogg där vi snackar kultur, turvis. Kul!

Följ oss

Facebook
Bloglovin'

Skribenter

M · Linnea Portin · PRESENTATION
T · August Treier · PRESENTATION
O · Pär Jonasson · PRESENTATION
T · Johanna Sjöberg · PRESENTATION
F · Mikaela Sandberg · PRESENTATION
L · Fredrika Lindgren · PRESENTATION
S · Rebecca Mattbäck · PRESENTATION
Amanda Helling · PRESENTATION

Ögonblick

@kulturvis på Instagram! →

Brevinkast

kulturvis@gmail.com

Kategorier

Senaste kommentarer

11.08, 08:23De ensammas ö av Lina
28.07, 16:45Kultursommarlistan av Jenks
17.07, 15:52Kultursommarlistan av annakarin