Prickar och fallosar vart än ögat ser

Publicerad 14.01.2017 kl. 23:50

HAM, Helsingfors. Yayoi Kusama. Målningar, teckningar, skulpturer, videor, rumsliga installationer och perfomancerelaterat material samt mode och design. Till 22.1.2017

Sedan Yayoi Kusamas utställning In Infinity öppnades i oktober har mitt instagramflöde kryllat av bilder från den. Jag hittade dock aldrig tid att besöka utställningen förrän nu, men som man brukar säga, bättre sent än aldrig. Nu kan även jag posta bilder från Kusamas färgbomb till utställning på mitt instagramkonto.

Jag hade inte hört talas om Yayoi Kusama (f. 1929) förrän jag bekantade mig med utställningen. Utställningens retrospektiva vinkel har dock gett mig en inblick i hur Kusama var och är både som person och som konstnär. Yayoi Kusama är född och uppvuxen på landsbygden i Japan, men flyttade under 1950-talet till USA för att fly undan Japans konservativa och gammalmodiga tankesätt. Tidpunkten som Kusama var bosatt i New York var en tidpunkt då staden var centrum för intressanta experiment inom konstnärsfältet och Kusama ställde ut konstverk tillsammans med bl.a. Andy Warhol (1928-1987) och Claes Oldenburg (f. 1929). På 1970-talet flyttade Kusama tillbaka till Japan och kort efter sin hemkomst lade hon in sig på ett psykiatriskt sjukhus p.g.a. depression i återkommande intervaller. Hon bor där än idag och lever ett anspråkslöst liv medan hon producerar nya tavlor. Kusama tillför ständigt något nytt till samtidskonsten med sitt unika visuella språk som inte riktigt passar in i några specifika ramar, eftersom hennes färdigheter omfattar i stort sett varje teknik och genre inom bildkonsten. Hon är dessutom en viktig konstnär inom den feministiska konstsfären.

Återkommande motiv i Kusamas konstverk är prickar och fallosar samt oändliga och repetitiva mönster som breder ut sig över inte bara canvasdukar, utan även på andra ytor, till och med i hela rum. Kusama har ända sedan sin barndom lidit av ångestfyllda syner och försöker återskapa dem genom sin konst, både för att bearbeta dem och som ett sätt att uttyda vad de är. Under 1960-talet blev tankar om att smälta in i verket och självutplåna sig själv ett viktigt tema för Kusama och hon poserade därför invid sina konstverk iförd prickiga kläder för att bli en del av verket. Den inre verkligheten, hallucinationer, ångest och tvångstankar är utgångspunkten i Kusamas skapande av konst och har även gett namn till själva utställningen, In Infinity.

Det fanns många konstverk som imponerade mig, men om jag måste höja ett över de andra tror jag nästan det är serien Min eviga själ som hon påbörjade år 2009. Målet med serien var att måla hundra målningar, vilket hon gjorde på redan ett och ett halvt år. Väldigt imponerande! Kusama har därför satt som ett nytt mål att måla tusen målningar till serien och några av dem kunde man beskåda på utställningen. Hennes tillvägagångssätt att måla dem är dessutom intressant. Canvasduken ligger vågrätt och Kusama arbetar från kanterna in mot mitten. Hon gör varken korrigeringar eller målar över det som redan blivit målat. Många av målningarna har liknande teman och inslag, t.ex. mikrober och celler kan jag urskilja i många av dem. Profiler och ansikten förekommer också.

Som jag nämnde tidigare är utställningen retrospektiv och de över 200 konstverken i den täcker en tidsperiod från tidigt 1950-tal fram tills idag. Utställningen är såsom de flesta av Kusamas konstverk oändlig, eftersom den breder ut sig utanför Tennispalatsets utrymmen. Vid HAM-metro på Kampens metrostation kan man t.ex. beskåda Narkissos-trädgården, ett verk bestående av tusen stålbollar, under samma period som utställningen pågår. Vilket var en intressant observation.

Efter besöket kände jag mig en smula överväldigad på grund av alla nya intryck den gett mig. Det har dock stärkt påståendet om att målningsprocessen kan vara en meditativ behandlingsmetod för en person som lider av ångest eller andra psykiska besvär. Jag rekommenderar er därför när ni är i vår huvudstad, att besöka utställningen och lära känna Yayoi Kusama. Gå dock inte under en sen lördag eftermiddag! Det var väldigt mycket människor där, vilket resulterade i långa köer till de rumsliga installationerna samt biljettköp vid entrén.

 

Foto: Fredrika Lindgren

Fredrika
Kommentarer (1)
Spamfilter
Skriv siffran 8 med bokstäver?
Åh vad hätligt att läsa konstkritik av nån som kan! Jälv är jag bara glad amatör som jobbar enligt tanken "talar det til mig?"". Supersnygga foton också. Fint jobbat Fredrika!
Rebecca15.01.17 kl. 17:05

Kulturvis = kultur·vis + kul·turvis. Kollektiv blogg där vi snackar kultur, turvis. Kul!

Följ oss

Facebook
Bloglovin'

Skribenter

M · Linnea Portin · PRESENTATION
T · August Treier · PRESENTATION
O · Pär Jonasson · PRESENTATION
T · Johanna Sjöberg · PRESENTATION
F · Mikaela Sandberg · PRESENTATION
L · Fredrika Lindgren · PRESENTATION
S · Rebecca Mattbäck · PRESENTATION
Amanda Helling · PRESENTATION

Ögonblick

@kulturvis på Instagram! →

Brevinkast

kulturvis@gmail.com

Kategorier

Senaste kommentarer

28.07, 16:45Kultursommarlistan av Jenks
17.07, 15:52Kultursommarlistan av annakarin
13.07, 11:53Kultursommarlistan av Hanna