Den sista cigarren

Publicerad 05.02.2017 kl. 00:44

I måndags hade jag förmånen att få se förhandsvisningen av Bengt Ahlfors erotiskt laddade komedi Den sista cigarren i Pargas ungdomsgård eftersom jag skulle recensera den för Västra Nyland. Så inte bara fick jag gå på teater, jag fick också besöka Pargas för första gången. Vilket skedde en januarikväll då det regnade, så jag misstänker att Pargas stad inte visade oss sin bästa sida men...

Den sista cigarren är en historia om nostalgi och ånger över de val man inte gjorde. Vi möter den pensionerade rektorn Ragnar som trots sin hustrus tjat försöker leva livet till fullo med både sprit och cigarrer, tills hans ålderskris och ånger över missade tillfällen får honom att sätta igång en händelsekedja med oanade konsekvenser.

Pressbild ÅST/Pette Rissanen

Anneli, spelad av Monica Nyman, och Thomas Backlunds Ragnar har varit gifta i 42 år. Glöden har sedan länge falnat och kvar finns bara ett skal till äktenskap - sammanhållet av rädslan för det skvaller som en skilsmässa skulle ge upphov till. Medan Anneli går hemma och sköter markservicen, trånade efter att bli sedd som människa, hänger sig Ragnar åt fantasier om sin ungdom och vad livet kunde ha blivit om han gjort vad han ville och inte vad som förväntades av honom. Ragnars vän Helge, präst och tillika motorcykelentusiast, spelad av Bror Österlund, försöker med hjälp av Herrens visdom dämpa Ragnars gubbsjuka fantasier och trånande längtan. Men som det kommer att visa sig, har prästen inte fullt så rent mjöl i påsen som det verkar.

Temata kretsar kring de stora livsfrågorna: - vad hade hänt om jag valt annorlunda? När kommer jag att dö? Finns det ännu tid att leva det liv jag vill leva? Nostalgin och uppgivenheten över att livet inte blev som Ragnar i ungdomen föreställde sig att det skulle bli talar till publiken och är ett av få sympatiska drag hos den annars hetlevrade och gubbsjuka mannen. För sin närmaste vän, prästen Helge, berättar han om sina vällustiga fantasier om unga kvinnor, vilket prästen starkt fördömer. Men det skall visa sig att Helge är en hycklare, då publiken i slutet av första akten får reda på att han och Anneli har en affär. Andra akten bjuder på en rafflande, om än förutsägbar, upplösning i samma täta tempo.

Humorn som Den sista cigarren bjuder på är satirisk och välavvägd, publiken skrivs inte på näsan med vad som skall anses roligt utan får själv komma fram till vad den gillar. För rolig är föreställningen, genom båda akterna dånar skratten i salen ofta vid sådana passager som väcker stor igenkänning. Jag kan förstås tycka att pjäsen ibland är mycket nära att slå över till buskis eller fars i sättet den använder exempelvis situationskomik. Men och andra sidan, buskis har sin plats inom teatern också, och komedin hålls inom "finkultur" fåran baserat på de frågeställningar den väcker. 

Pressbild ÅST/Pette Rissanen

Den, för ett turnerande skådespel, oväntat komplicerade scenografin i enkla färgskalor utgör en fungerande bakgrund till handlingen. De små detaljerna, som gömda fickpluntor och de omtalade tandpetarna, fulländar scenografin som varken tar för mycket eller för lite plats. Dräkterna är enkal men slående och passar sömlöst in i pjäsen. Det enda som möjligtvis daterar dräktdesignen är prästdotterns mycket moderna kläd- och sminkval, men likaväl är det så välgjort att jag kan ha överseende med det. Jani Uljas, både scenograf och dräktdesigner, har lyckats med en fullträff i att skapa en miljö som upplevs som naturlig och självklar, utan att i sig dra fokus från det som utspelar sig på scen. Med en eldig tango i kombination med rött ljussken skapas såväl ljud- och ljusmiljöer som lyfter pjäsen och bidrar till att trigga upp stämningen.

Den sista cigarrens karaktärer är ack så stereotypa, den bullriga äkta mannen, den utleda hustrun, motorcykelprästen med oväntade erotiska preferenser, och hans aningslösa dotter vars livssituation speglar den äldre generationens problem. Skall man gnälla vidare kan jag kanske tycka att såväl karaktärer som dialog är lite väl sexistiska och sunkiga, men och andra sidan så är det väl just det som ger pjäsen den autenticitet den har. 

Jag tycker Den sista cigarren är helt sevärd, även om jag kanske skulle rekommendera den till en lite äldre publik där igenkänningsfaktorn troligtvis är högre. Det är en njutbar föreställning att se, inte minst för skådespelarinsatserna. Skådespelarna gör mycket övertygande rollprestationer och det med väldigt lite rekvisita och andra hjälpmedel till hands. På det stora hela bra, högkvalitativ teater. 

 

Omarbetad version av en recension som publicerades i Västra Nyland 3.2.2017

Rebecca
Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 5 med bokstäver:

Kulturvis = kultur·vis + kul·turvis. Kollektiv blogg där vi snackar kultur, turvis. Kul!

Följ oss

Facebook
Bloglovin'

Skribenter

M · Linnea Portin · PRESENTATION
T · August Treier · PRESENTATION
O · Pär Jonasson · PRESENTATION
T · Johanna Sjöberg · PRESENTATION
F · Mikaela Sandberg · PRESENTATION
L · Fredrika Lindgren · PRESENTATION
S · Rebecca Mattbäck · PRESENTATION
Amanda Helling · PRESENTATION

Ögonblick

@kulturvis på Instagram! →

Brevinkast

kulturvis@gmail.com

Kategorier

Senaste kommentarer