En exentrisk glödande sparv

Publicerad 17.09.2017 kl. 13:00

Publicerad i VN 15.9

Den lilla sparven, Edith Piaf. Inte ett av guds bästa barn, men en av världens mest kända sångerskor. Späd, kortväxt, hemsökt av livets mörkersidor, men med en röst som fångade och fortsätter att fånga människor. När ÅST lägger upp Piafs liv som ett musikdrama skildras ett liv i brottstycken, sett ur den åldrade och lynniga Piafs synvinkel. Färden genom minnena leder från den första brinnande kärleken via framgång, nya romanser och tragedier till uppgörelsen med det förflutna.

Piaf – jag ångrar ingenting är inte en musikal per se, utan ett musikdrama som både inleds och avslutas med klassikern Non, je ne regrette rien. Många av Edith Piafs mest kända sånger är med och tillsammans med ett par andra sånger tar sångtexterna vid där dialogen slutar och för handlingen framåt sömlöst. Till största delen sjungs svenska översättningar av de kända franska sånger, men då franskan får stiga in är den effektfull. Orkestern medverkar stundvis på scen och ger en oväntad känsla av autenticitet.

bildkälla (x)

Autentiskt är också Emma Klingenbergs rollprestation. Klingenberg, hyllad som Maja i ÅST:s Stormskärsmaja, återkommer till Stora Scenen med samma närvaro och intensitet som publiken minns från Stormskärsmaja. Hennes röst och kroppsspråk målar fram bilden av den sköra Edith Piaf, en liten människa sprängfylld av stora känslor. De ryckiga, nervösa rörelserna i kontrast till den storslagna sångprestationen får Emma Klingenbergs Piaf att te sig excentrisk, nästintill elektrisk. Fastän dramat i stort inte gör anspråk på att skildra den verkliga Piafs liv är det Klingenbergs prestation som övertygar publiken om att detta är den riktiga Piafs väsen vi ser.

Med få skådespelare görs många roller och speciellt Daniela Franzell som den godmodiga Momone som på många sätt och vis är Piafs motpol, står ut i sin skådespelarprestation. Varm och bubblig är Franzells Momone mot Klingenbergs ryckiga och intensiva Piaf. Den övriga ensemblen förtjänar ett erkännande för hur de med smidiga karaktärsbyten och helhjärtade rollprestationer stöder och lyfter Klingenbergs Edith Piaf – som trots allt är i centrum för föreställningen.

Markus Tsokkinens scenografi rivaliserar dock Edith Piafs scennärvaro.  Scenografin är magisk i hur den mejslar fram miljöer och tidsanda, den lyfter musikdramat till en helt annan nivå. Tunga textiler och konst i trettiotalsanda i samverkan med glödande tidstypiska lampor och en effektfull ljussättning lyfter fram Edith Piafs mytiska aura. I Piaf – jag ångrar ingenting är ljussättningen jämte scenografin det som skapar dramat så som publiken ser det, från naken dialog och sång till fullfjädrad föreställning.

bildkälla (x)

Nackdelen med att scenografi och ljussättning är så enastående är att de tidvis överskuggar skådespelarnas insatser på scen. Trots en fenomenal insats av Klingenberg och ensemblen, syns deras enstaka svagare ögonblick tyvärr mycket tydligt i ljuset av enastående ljus och ljudkulisser i kombination med scenografin. Kanske borde dessa element stundvis ha tonats ner för att ge skådespelarna full möjlighet att skina, kanske fallerar skådespelarinsatserna tidvis. Oavsett är helheten drömsk och intensiv, och samspelet mellan musik, skådespeleri, ljus och scenografi fungerar i stort sett utomordentligt.

Piaf – jag ångrar ingenting är i slutändan ett slående musikdrama, en hyllning till en ikon som porträtteras med värme utan att idealiseras. Komplext och vackert är ÅST:s Piaf, och kan utan problem ses även av den som inte besitter någon förkunskap om Edith Piaf.

Rebecca
Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 2 med bokstäver:

Kulturvis = kultur·vis + kul·turvis. Kollektiv blogg där vi snackar kultur, turvis. Kul!

Följ oss

Facebook
Bloglovin'

Skribenter

M · Linnea Portin · PRESENTATION
T · August Treier · PRESENTATION
O · Pär Jonasson · PRESENTATION
T · Johanna Sjöberg · PRESENTATION
F · Mikaela Sandberg · PRESENTATION
L · Fredrika Lindgren · PRESENTATION
S · Rebecca Mattbäck · PRESENTATION
Amanda Helling · PRESENTATION

Ögonblick

@kulturvis på Instagram! →

Brevinkast

kulturvis@gmail.com

Kategorier

Senaste kommentarer